O našom projekte

V tejto sekcii sa dozviete všetko o našom projekte hodnotenia zdravotných poisťovní. Preskúmajte, kto za ním stojí a jeho cieľoch.

Hlavný cieľ a význam projektu hodnotenia zdravotných poisťovní

Projekt Poisťovňa roka sa zameriava na objektívne hodnotenie kvality ich poskytovaných služieb. Naším cieľom je poskytnúť transparentné a presné dáta o kvalite zdravotných poisťovní v reálnej praxi a na základe skúsenosti pacientov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Cieľ projektu
Štatistiky

Kto je do projektu zapojený

V prvom ročníku poisťovne roka sme do projektu zapojili pacientov, ústavných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ambulantných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a lekárne. Našou ambíciou je postupne hodnotiť zdravotné poisťovne aj z ďalších perspektív.

1000

Celkový počet individuálnych klientov

3

Zdravotné poisťovne

20

Poskytovateľia ústavnej zdravotnej starostlivosti

100

Ambulancie

Čo si myslia o projekte?

"Verím, že cieľom nás všetkých je udržateľné zlepšovanie systému. Vzájomne porovnávanie, teda benchmark, vnímam ako legitímny nástrojov tohto procesu, založení na učení sa na základe pozitívneho príkladu. Pekným príkladom je preto porovnávanie poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti. Veľmi pozitívne preto hodnotím aktivitu porovnávať medzi sebou aj zdravotné poisťovne. Tento krok dá systému, steakholderom, poskytovateľom, občanom a aj samotným poisťovniam inú, novú perspektívu. Získame tak všetci ucelenejší pohľad a tiež väčšiu mieru sebareflexie, ktorá nám umožní sa zlepšovať."

Miriam Lapuníková
Generálna riaditeľka Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici

"Domnievam sa, že každá anketa alebo prieskum, ktorý pomôže relevantne vyhodnotiť aktuálnu situáciu a kvalitu služieb poskytovaných v zdravotníctve, či prispeje k ich zlepšeniu, je prínosom. Dnes o to viac, že nás nevyhnutne čaká zásadná zmena systému, ku ktorej je potrebné poznať potreby a preferencie ako poistencov, tak poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.  Sme preto radi, že môžeme byť partnermi projektu „ Poisťovňa roka 2024“ a veríme, že aj účasť našich poskytovateľov povedie k pozitívnym zmenám vo vzťahoch medzi všetkými zúčastnenými stranami poistných vzťahov v oblasti verejného zdravotného poistenia."

Jaroslava Orosová
Prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov

"Ankety tohto typu sú dôležité. Ich výsledok, keďže prebiehajú anonymizovane, dokáže ukázať pohľad a názor jednak poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a jednak pacientov (užívateľov služieb zdravotných poisťovní) na služby poisťovne. Na základe výsledkov je možné sa orientovať v tom, čo je pre poskytovateľov ale aj pacientov podstatné. Čo vedia oceniť a čo aj napriek snahe poisťovni mnohokrát význam nemá. Pre jednotlivé poisťovne vie byť výsledok aj značnou motiváciou do ďalšej práce."

Elena Prokopová
Odborníčka pre všeobecnú starostlivosť o deti a dorast

"Cenové podmienky či výška úhrady nie sú tým jediným, čo tvorí dobrý vzťah poisťovne s poskytovateľom. Veľmi dôležité sú transparentné zmluvné vzťahy, profesionálny prístup, ochota reagovať na oprávnené požiadavky, pripomienky, námietky či návrhy poskytovateľov a vytvárať podmienky pre efektívnu komunikáciu. To všetko je  základom pre budovanie dobrého, partnerského vzťahu medzi poisťovňou a poskytovateľom  a úroveň tohto partnerského vzťahu  sa významným spôsobom prenáša aj do vzťahu medzi poskytovateľom a poistencami poisťovne.

Ako vnímajú a hodnotia úroveň partnerského vzťahu so zdravotnou poisťovňou poskytovatelia je obsahom projektu Poisťovňa roka a cieľom je prostredníctvom tejto spätnej väzby kvalitu vzťahov trvalo zlepšovať."

Igor Dorčák
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb

Ako hodnotíme zdravotné poisťovne

Náš projekt sa zameriava na komplexné hodnotenie zdravotných poisťovní. Sledovanie kvality a služieb je kľúčové pre informované rozhodovanie občanov.

01

Postup hodnotenia

Postup hodnotenia

Kroky hodnotenia zdravotných poisťovní

  • Zostavenie otázok pre štyri skupiny respondentov – zdravotné poisťovne, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, lekárne, poistenci
  • Vytvorenie webovej stránky a testovacieho prostredia
  • Nastavenie databázy pre spracovanie odpovedí a následné analytické spracovanie výsledkov
  • Validácia otázok prostredníctvom pilotného testovania
  • Realizácia prieskumu
02

Zber odpovedí

Zber odpovedí

Zber a hodnotenie odpovedí

  • Výber kľúčových ukazovateľov hodnotenia
  • Vytorenie anonymizovanej databázy odpovedí respondentov všetkých skupín
  • Pilotné testovanie zberu odpovedí a ich správneho ukladania do databázy
  • Pilotné testovanie spracovania výsledkov
  • Nastavenie analytických postupov a požadovaných výstupov
03

Porovnanie výsledkov

Porovnanie výsledkov

Vyhodnotenie a porovnanie výsledkov

  • Konečná fáza prieskumu po ukočení zberu údajov
  • Nastavenie kľúčových ukazovateľov výsledku
  • Nastavenie kľúčových ukazovateľov dopadu
  • Vyhodnotenie odpovedí
  • Analytické spracovanie v rámci jednotlivých skupín respondentov
  • Zverejnene výsledkov na stránke ozdravme.sk
  • Príprava reportov a odporúčaní pre poisťovne
Foto: ©ITAPA
Výstup

Zverejnenie informácií

Po ukončení hlasovania zverejníme výsledky jednotlivých ankiet a oboznámime s ňou odbornú i laickú verejnosť. Výsledky budú zverejnené na portáli ozdravme.sk

Prínos projektu

Zlepšujeme transparentnosť a informovanosť o zdravotných poisťovniach na Slovensku. Prínosom bude rovnako súbor odporúčaní pre jednotlivé zdravotné poisťovne, ktoré tímovo vypracujeme a predstavíme jednotlivým zdravotným poisťovniam ako i širokej verejnosti.

Máte otázky?

Zapojte sa do hlasovania

Vaša účasť je dôležitá! Pomôžte nám zlepšiť slovenské zdravotníctvo.